مقالات - دولت همراه

در عصر حاضر که توجه همه شرکتها و موسسات به دنبال ارائه خدمات مطلوب و سریع به همه شهروندان است، دولت سیار را می توان به عنوان یکی از این خدمات نام برد. دولت الکترونیکی و دولت سیار دو چیز جدا از هم نیستند بلکه دولت سیار زیر مجموعه ی دولت الکترونیک است که عبارتست از ابزاری برای بهره وری عمومی شهروندان از خدمات دولتی بدون محدودیت زمانی و مکانی. دولت سیار راه های جدیدی برای ارائه خدمات دولتی به شهروندان به وجود آمده است که بسیار راحت تر و کم هزینه تراز راه های مرسوم می باشند، که باعث ارائه خدمات مطلوب تر دولت به شهروندان می شود. در مورد دولت سیار، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات، به فناوری‌های موبایل و یا بی‌سیم، نظیر تلفن‌های سلولار موبایل، لپ‌تاپ‌ها و همیاران دیجیتال شخصی که به شبکه‌های منطقه‌ای محلی بی‌سیم محدود می‌شوند. دولت سیار می تواند به فراهم آوردن اطلاعات عمومی و خدمات دولتی در هر زمان و در هر مکان کمک کند. آنچنانکه فرصتهایی را برای بهبود عملیات داخلی در سازمانهای دولتی فراهم می کند. دولت سیار دارای مزایایی از قبیل پتانسیل مرز شکنی ، کمک به ایجاد یک سیستم عصبی دیجیتال و یکپارچه برای دولت است که در نهایت با...
[جزئیات بیشتر]
دموکراسی الکترونیک به معنای استفاده از تکنولوژی ارتباطات الکترونیک برای گسترش فرآیندهای دموکراتیک در یک جمهوری دموکراتیک و یا یک دموکراسی انتخابات است. دموکراسی الکترونیک به عنوان یک پدیده سیاسی هنوز در دوران طفولیت است و بحث ها و مجادلات زیادی در مورد آن، چه در داخل دولت ها و چه در بین سازمان های مدنی، وجود دارد. طرفداران دموکراسی الکترونیک بر این عقیده اند که استفاده از آن می تواند فرآیندهای دموکراتیک را بیشتر در اختیار عموم مردم قرار و به این ترتیب مشارکت شهروندان را در تصمیم گیری های سیاستی دولت افزایش دهد. هر چه با تعداد افراد بیشتری در اتخاذ یک سیاست مشورت و تبادل نظر شود سیاست ها و هوشمندانه تر و همکاری شهروندان در اجرای آنها بیشتر خواهد بود. تجربه نشان می دهد که اگر دولت در سیاست گذاری اصلاً با مردم مشورت نکرده و یا دیر مشورت کند مردم در زمان اجرای سیاست مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. رای‌گیری سیار و استفاده از پیام کوتاه و ابزارهای سیار برای مشارکت شهروندان ‌در تصمیم‌گیریهای سیاسی، یکی از کاربردهای دموکراسی الکترونیکی است که از پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش مشارکت دموکراتیک برخوردار است. در حا...
[جزئیات بیشتر]
تحول شگرف در نگرش مدیران سازمان های مختلف نسبت به موضوع برخورد با مشتریان و سطح کیفی ارائه محصولات یا خدمات باعث شده تا ساختار این سازمان ها متناسب با نگرش فوق باز تعریف گردد. در این میان خدمت رسانی شهری نیز دارای اهمیت ویژه ای است زیرا رضایت شهروندان به عنوان مشتریان اصلی این سازمان ها در گروه عوامل متعددی است که بدون برنامه ریزی های راهبردی محقق نخواهد شد، انتظارات و نیاز های کاربران با توجه به میزان دسترسی آنها به اطلاعات به طور اساسی تغییر یافته و در این میان نقش معماری اطلاعات به عنوان وسیله ای جهت برنامه ریزی ، ساماندهی و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات بسیار برجسته شده است در این مقاله بر آنیم تا ضمن ارائه تاریخچه و تعریفی از معماری اطلاعات و ابعاد و جنبه های مختلف آن به تشریح متدولوژی ایجاد یک نمونه عملی پیاده شده در مرکز سامانه مدیریت شهری 137 و نقش آن در تحقق نظامات الکترونیکی جهت تسهیل فرآیندهای گردش اطلاعات در درون و بیرون مرکز 137 بعنوان یک مرکز سرویس گیرنده ء خدمت رسان بپردازیم و در انتها مزایای ایجاد این کارتابل های الکترونیکی و چالش های محتمل بر سر راه ایجاد آنرا بررسی خواهیم کرد....
[جزئیات بیشتر]
ظهور و گسترش ویکی پدیا ها ، وبلاگها ، شبکه های اجتماعی و ... چهره وب را به کلی دگرگون کرده و ماهیتی تعاملی به آن بخشیده است . پرسشی که اکنون مطرح می باشد اینست که : با وجود پیشرفت های وب و نفوذ آن به زندگی روزمره ، نحوه عملکرد این شبکه جهان گستر مستلزم چه تغییراتی است ؟ به موازات این پیشرفت ها چه تغییراتی و دگرگونی هایی برای تعامل با وب است ؟ در حال حاضر توسعه دهندگان وب جهان گستر با فراهم کردن مقدمات مورد نیاز برای این تغییرات در حال پدید آوردن موج بعدی وب هستند موجی که به آن وب معنایی می گویند. در وب معنایی کامپیوتر ها، نرم افزارها و عامل ها قادرند همه داده های روی وب از جمله محتوا ، پیوندها و تراکنش های میان انسان و کامپیوتر را تحلیل کنند؛ هدف از توسعه وب معنایی ساختارمند نمودن داده ها ، اضافه نمودن معانی آنها و در نهایت بازنمایی دانش به کمک ماشین با استفاده از فناوریها و استانداردهایی است که به وسیله کنسرسیوم وب جهان گستر در حال تدوین و تکمیل هستند. وب معنایی شامل مجموعه ای از فناوریهاست که می توانند به خوبی در شبکه های اینترانت و داخلی شرکت ها و سازمانها ، همچون سرویس های وب به فعالیت پرداخته و محدود...
[جزئیات بیشتر]
Making a city “smart” is emerging as a strategy to mitigate the problems generated by the urban population growth and rapid urbanization. Yet little academic research has sparingly discussed the phenomenon. To close the gap in the literature about smart cities and in response to the increasing use of the concept, this paper proposes a ramework to understand the concept of smart cities. Based on the exploration of a wide and extensive array of literature from various disciplinary areas we identify eight critical factors of smart city initiatives: management and organization, technology, governance, policy context, people and communities, economy, built infrastructure, and natural environment. These factors form the basis of an integrative framework that can be used to examine how local governments are envisioning smart city initiatives. The framework suggests directions and agendas for smart city research and outlines practical implications for government professionals....
[جزئیات بیشتر]
بیست سال پیش رشته ای جدید متولد گردید که خیلی زود به نام معماری سازمانی شناخته شد و در صدد نشان دادن دو مشکل برآمد: IT • پیچیدگی سیستم های با نیازهای کسب و کار IT • تطبیق پذیری ضعیف سیستم های مشکلات فوق باعث صرف هزینه بیشتر و بدست آوردن ارزش کمتر می گردد. این مسایل اولین بار 20 سال پیش تشخیص داده شد و به طور نهایی رشد می کنند شانس به دست آوردن ارزش IT امروزه به نقطه بحرانی رسیده است. در حالی که هزینه و پیچیدگی سیستم های و محصول از این سیستم ها به طرز باورنکردنی کاهش می یابد و سازما نهای بزرگ دیگر نمی توانند این مساله را نادیده بگیرند. به نظر می رسد که رشته معماری سازمانی حدود 20 سال پیش به طور حیرت انگیزی این مساله را پیش گویی کرده بود. در بیست سال گذشته بسیاری از روش ها ی معماری سازمانی آمدند و رفتند. این در حالی است که 90 درصد آنها از چهار روش زیر استفاده کردند: • چارچوب زکمن برای معماری سازمانی (TOGAF) • چارچوب • معماری سازمانی فدرال • روش گارتنر در این مقاله چهار روش فوق مورد بررسی قرار گرفته و سعی م یشود روشی برای انتخاب یکی از این مدلها و یا ترکیبی از آنها برای یک سازمان معرفی گردد. حامد هاشم...
[جزئیات بیشتر]
تبلیغ ها
همایش پدافند سایبری
سمینار امنیت اطلاعات
سمینار امنیت اطلاعات
مجمع مدیران فاوا
کتاب سال فاوا
آژانس خبری دولت الکترونیک
کنفرانس ها و تبلیغ ها
جشنواره سرآمدان فاوا
رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی دولت
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری است.