مقالات - دولت الکترونیک

با قدم نهادن به دهکده جهانی و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات جوامع دچار دستخوش تغییرات بنیادین و اساسی شده اند . یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر در جوامع پیشرفته به شکلی بسیار گسترده مورد بررسی قرار گرفته ،مفهوم دولت الکترونیک است . فناوری نوین ، در عرصه ارتباطات انسانی نیز تحولات عظیمی را بوجود آورده است تا آنجا که به جرأت می توان گفت که بیشترین تحولات و پویایی را فناوری نوین در بخش ارتباطات پدیدار ساخته است. روابط عمومی ها نیز نقش مهم و کلیدی در برخورد با مخاطبان یک سازمان دارد و استفاده از فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی سبب ارتقاء سطح کیفی و کمی کارکردها در حوزه فعالیت روابط عمومی شده است. تأکید بر فن آوری اطلاعات، ابزاری برای رفع نیازهای مخاطبان و ارائه خدمات با کیفیت برتر است. لذا فن آوری اطلاعات به عنوان ابزار مدیریتی روابط عمومی ، می تواند مفید واقع شود، از این رو روابط عمومی الکترونیک می تواند روش خوبی را در اختیار مدیران سازمان ، شرکت ها و مؤسسات قرار دهد تا با مخاطبان و تشکیلات خود ارتباطی دو سویه و گسترده برقرار کند و به سرعت از نظرات آنها مطلع شوند. روابط عمومی به عنوان ابزاری که قادر است ...
[جزئیات بیشتر]
یک جامعه ی آماده از لحاظ الکترونیکی به جامعه ای گفته می شود که دارای سرعت بالای دسترسی به شبکه در یک بازار رقابتی، دسترسی و استفاده پایدار از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مراکز مختلف می باشد. مؤلفه های متعددی وجود دارد که روی هم رفته منجر به آمادگی الکترونیکی یک کشور می گردد و هم چنین عواملی نیز هستند که در آمادگی الکترونیکی شهروندان در یک کشور مؤثر می باشند وقتی که آمادگی الکترونیکی در یک جامعه به شکلی مطلوب وجود داشته باشد، می تواند زمینه ای برای استقرار اثربخش شهرالکترونیک و شهرداری الکترونیک باشد. زیرا در شهر الکترونیک تمام خدمات مورد نیاز ساکنان از طریق شبکه های اطلاع رسانی تأمین می شود و شهرداری الکترونیکی نیز با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات خود را در حوزه ی وظایف شهرداری به صورت سریع، قابل دسترسی و امن به شهروندان ارائه می دهد. هدف از ایجاد شهر الکترونیک و شهرداری الکترونیک توزیع خدمات به صورت سهل و آسان و به صورت 24ساعته حتی روزهای تعطیل به شهروندان می باشد . بنابراین آمادگی الکترونیکی شهروندان در دریافت خدمات ارائه شده به عامل کلیدی و مهمی در این ارتباط بدل گردیده است. اگر جامعه ای آ...
[جزئیات بیشتر]
دموکراسی الکترونیک به معنای استفاده از تکنولوژی ارتباطات الکترونیک برای گسترش فرآیندهای دموکراتیک در یک جمهوری دموکراتیک و یا یک دموکراسی انتخابات است. دموکراسی الکترونیک به عنوان یک پدیده سیاسی هنوز در دوران طفولیت است و بحث ها و مجادلات زیادی در مورد آن، چه در داخل دولت ها و چه در بین سازمان های مدنی، وجود دارد. طرفداران دموکراسی الکترونیک بر این عقیده اند که استفاده از آن می تواند فرآیندهای دموکراتیک را بیشتر در اختیار عموم مردم قرار و به این ترتیب مشارکت شهروندان را در تصمیم گیری های سیاستی دولت افزایش دهد. هر چه با تعداد افراد بیشتری در اتخاذ یک سیاست مشورت و تبادل نظر شود سیاست ها و هوشمندانه تر و همکاری شهروندان در اجرای آنها بیشتر خواهد بود. تجربه نشان می دهد که اگر دولت در سیاست گذاری اصلاً با مردم مشورت نکرده و یا دیر مشورت کند مردم در زمان اجرای سیاست مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند. رای‌گیری سیار و استفاده از پیام کوتاه و ابزارهای سیار برای مشارکت شهروندان ‌در تصمیم‌گیریهای سیاسی، یکی از کاربردهای دموکراسی الکترونیکی است که از پتانسیل بسیار بالایی برای افزایش مشارکت دموکراتیک برخوردار است. در حا...
[جزئیات بیشتر]
با قدم نهادن به دهکده جهانی و ظهور تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات جوامع دچار دستخوش تغییرات بنیادین و اساسی شده اند . یکی از مفاهیمی که در سالهای اخیر در جوامع پیشرفته به شکلی بسیار گسترده مورد بررسی قرار گرفته و حتی در بعضی از مواقع با موفقیت به اجرا درآمده است ، مفهوم دولت الکترونیک است . بی تردید دولت الکترونیک اندیشه ای است که زمان تحقق آن فرارسیده است. استقرار اثربخش دولت الکترونیک می تواند موجب ارائه بهتر خدمات دولتی به شهروندان شود و امکان استفاده و دسترسی آسان را برای کلیه شهروندان و همچنین تعامل اثربخش تر شهروندان را با بخش دولتی فراهم آورد . دولت الکترونیک فرایندی است که نیازمند برنامه ریزی گشایش پایدار منابع و اراده سیاسی است.استفاده از ICT استعداد آن را دارد که شیوه تعامل مردم با دولت و دولتها را با یکدیگر متحول سازد و فرصت های جدیدی را برای مشارکت در فرایندهای سیاسی ارائه دهد. عوامل موثر بر استقرار دولت الکترونیک را می توان از چهر زاویه سازمانی – مدیریتی ، فنی – مخابراتی ، اجتماعی – فرهنگی و حقوقی – قانونی مورد بحث و بررسی قرار داد. در این مقاله در ابتدا به مفهوم دولت الکترونیک می پردازیم و سپس مدل...
[جزئیات بیشتر]
شرکت‌های موفق همواره به دنبال بکارگیری روش‌هایی نوین به عنوان مزیت رقابتی و ابزار توسعه و بهبود مستمر هستند. یکی از این ابزارها مدیریت ارتباط با مشتری است که با توسعه فناوری اطلاعات ارتباطات، در فاز توسعه یافته آن، امروز با عنوان مدیریت ارتباط مشتری الکترونیک (e-CRM) برشمرده می‌شود. شناخت درست و ارزیابی عملکرد ناشی از بکارگیری این ابزار به عنوان بسیار مورد توجه محققان و مدیران در عصر تجارت الکترونیک و تجارت جهانی قرار گرفته است. برای این منظور، در این مقاله از روش کارت امتیازی متوازن (BSC) به عنوان ابزاری در ارزیابی عمکلرد e-CRM در جهت تشخیص معیارهایی به عنوان دلایل سطح بالا در موفقیت آن در عرصه مبادلات داخلی، بهره ‌گرفته شده است. این ارزیابی عمکلرد در حیطه چهار دیدگاه: مشتری، مبادلات داخلی، نوآوری و یادگیری و مالی در BSC بنا شده است. در این تحلیل، چهار دیدگاه مذکور از نظر موفقیت e-CRM به دو گروه سطح بالا و متوسط طبقه‌بندی شده‌اند (برای این منظور از آزمون T-test استفاده شده است). نتایج تحقیق حاکی از آن است که سطح بالای e-CRM منجر به بهبود در رضایت مشتری، میزان و تواتر تعامل، بازتاب نام تجاری، مشتری مداری و م...
[جزئیات بیشتر]
رشد و توسعه تکنولوژی و فناوری در راستای انقلاب اطلاعات و ارتباطات طی دو دهه اخیر سبب شده است تا مدیریت اطلاعات به عنوان یکی از موضوعات مهم و حیاتی در عصر کنونی مورد توجه مدیران و محققان حوضه‌های مختلف قرار گیرد. اکنون مؤسسات و سازمان‌ها به خوبی دریافته‌اند که حفظ موقعیت و توسعه معقول و اثربخش بدون بهره‌گیری استراتژی‌ها و راهبردهای علمی و عملی در زمینه مدیریت اطلاعات و ارتباطات امکان‌پذیر نمی‌باشد. در این راستا و با توجه به اهمیت مدیریت روابط عمومی الکترونیک می‌باشد، این مقاله به بررسی بعد کیفیت خدمت‌رسانی الکترونیک و تأثیر آن بر بهبود روابط مشتری و سازمان می‌پردازد. برای این منظور تکنیک ارزیابی کیفیت خدمات از طریق وب (WEBQUAL) مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اهمیت و موقعیت بانکداری الکترونیک و روند رو به رشد خدمات الکترونیک بانکی طی سال‌های اخیر در کشور، مشتریان مراجعه کننده به شعب مختلف بانک تجارت شهرستان‌های یزد و شیراز به عنوان مورد مطالعه انتخاب گردیدند. نمونه‌گیری این تحقیق از نوع طبقه‌بندی‌شده تصادفی ساده و با استفاده از روش نمونه گیری از جامعه محدود تعیین گردید است. روش جمع‌آوری اطلاعات از طریق...
[جزئیات بیشتر]
امروزه روی‌آوری به استفاده از پورتال‌ در سازمان‌ها صرف‌نظر از اندازه و نوع فعالیت سازمان اجتناب ناپذیر به نظرمی‌رسد. پورتال‌ تحقق اهدافی چون مدیریت مستندات و محتوا، اتصال به نرم‌افزارهای سازمانی، توزیع روان اطلاعات، ارائه سرویس‌‌های اطلاعاتی و مدیریت ساده‌تر سیستم را به شکل یکپارچه و هم زمان ممکن می‌کند. این امر مزایای بسیاری را برای سازمان، پرسنل و کارکنان سازمان، شرکای تجاری سازمان، مشتریان و ارباب رجوع سازمان به دنبال خواهدداشت. بدیهی است رعایت استانداردها خصوصا‌ در قدم‌های آغازین هر رویکرد جدید نقش کلیدی در میزان موفقیت‌های آتی آن دارد. در این مقاله سعی داریم ضمن تشریح مفاهیم پورتال و پورتلت، استانداردهای موجود در زمینه طراحی و پیاده آنها شامل JSR 168 ، JSR 286 و WSRP را مورد بررسی قراردهیم....
[جزئیات بیشتر]
امروزه وجود وب‌گاه برای سازمان‌ها و نهادهای علمی‌و پژوهشی به ضرورتی غیرقابل انکار تبدیل گشته است. وب‌گاه محلی برای معرفی سازمان و ارایه خدمات آن از طریق دنیای مجازی می‌باشد. این وب‌گاه‌ها برای حفظ بقای خود و پیشرفت در دنیای رقابتی به بهبود مستمر خود نیاز دارند. داشتن چهارچوبی برای ارزیابی و تکیه بر مدلی برای تعالی وب گاه، پیشنیازی اساسی برای دستیابی به این بهبود و درنتیجه نیل به اهداف و ماموریت‌های سازمان می‌باشد. آگاهی از میزان کارایی و کارآمد بودن وب‌گاه‌ها و ارایه راه‌کارهایی جهت افزایش این کارایی کلید موفقیت در رقابت است و به مدیران کمک می‌کند تا میزان تحقق اهداف سازمان در دنیای اینترنت را کنترل کند. در این مقاله مدلی جهت ارزیابی وب‌گاه‌های اطلاع‌رسانی ارایه می‌گردد. ارزیابی یک وب‌گاه از سه دیدگاه قابل بررسی است. دیدگاه کاربران، دیدگاه مدیران و دیدگاه برنامه‌نویسان یا توسعه‌دهندگان وب‌گاه. در مدل مورد نظر ما تنها دیدگاه کاربران مد نظر قرارگرفته است. در مدل ارایه شده، ارزیابی در دو مرحله صورت می‌گیرد. ابتدا براساس برخی شاخص‌های کمی‌و مهم در حوزه مورد بررسی یعنی وب‌گاه‌های اطلاع‌رسانی، به ارزیابی آن‌ها پ...
[جزئیات بیشتر]
تحول شگرف در نگرش مدیران سازمان های مختلف نسبت به موضوع برخورد با مشتریان و سطح کیفی ارائه محصولات یا خدمات باعث شده تا ساختار این سازمان ها متناسب با نگرش فوق باز تعریف گردد. در این میان خدمت رسانی شهری نیز دارای اهمیت ویژه ای است زیرا رضایت شهروندان به عنوان مشتریان اصلی این سازمان ها در گروه عوامل متعددی است که بدون برنامه ریزی های راهبردی محقق نخواهد شد، انتظارات و نیاز های کاربران با توجه به میزان دسترسی آنها به اطلاعات به طور اساسی تغییر یافته و در این میان نقش معماری اطلاعات به عنوان وسیله ای جهت برنامه ریزی ، ساماندهی و توسعه کاربرد فناوری اطلاعات بسیار برجسته شده است در این مقاله بر آنیم تا ضمن ارائه تاریخچه و تعریفی از معماری اطلاعات و ابعاد و جنبه های مختلف آن به تشریح متدولوژی ایجاد یک نمونه عملی پیاده شده در مرکز سامانه مدیریت شهری 137 و نقش آن در تحقق نظامات الکترونیکی جهت تسهیل فرآیندهای گردش اطلاعات در درون و بیرون مرکز 137 بعنوان یک مرکز سرویس گیرنده ء خدمت رسان بپردازیم و در انتها مزایای ایجاد این کارتابل های الکترونیکی و چالش های محتمل بر سر راه ایجاد آنرا بررسی خواهیم کرد....
[جزئیات بیشتر]
رویکرد جدید مشتری مداری در شرکت ها و سازمانها و توجه به نیازهای مشتری در جهت ایجاد ارزش افزوده برای مشتری ، شرکت ها و سازمان ها را بر آن داشته تا در جهت ارائه خدمات و کالاها با کیفیت مطلوب و حداقل هزینه ، به سمت فن آوری اطلاعات و استفاده از روشهای نوین حرکت نمایند. بعلاوه اینکه نقش چشمگیر فن آوری اطلاعات در هماهنگی فعالیتهای درون سازمانی به عنوان حلقه اصلی زنجیره تامین، توجه به این مقوله را دوچندان نموده است. در این راستا پورتالها به عنوان یکی از ابزار فن آوری، فرصتهای تجاری و بازرگانی جدیدی را برای سازمانها بوجود آورده ودر عین حال توانسته اند زمینه های همکاری متقابل طرف های درگیر در زنجیره تامین را فراهم نمایند. پورتال های سازمانی نیز که از مهمترین آنها بوده با در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی حوزة تجارت الکترونیکی طراحی و بکارگیری شده‎اند تا نقش اساسی خود را در بهبود کارایی زنجیره تامین ایفا نمایند....
[جزئیات بیشتر]
اگر در دنیای امروز هر شهروند می تواند با شروع به استفاده از ابزارهای الکترونیکی و رایانه ای و اتصال به شبکه جهانی ، آزادانه از طریق وب سایت ها ،بسیاری از خدمات و اطلاعات مورد نظر و نیاز خود را ارائه و تأمین نماید و بسیاری از مبادلات و معاملات را می تواند از طریق دستگاههای خود پرداز ATM و یا بصورت اینترنتی صورت دهد، این حاصل استقرار پایه های نظامی است که از آن به نظام اداری الکترونیک یاد می شود. آنچه که اینجانب در ادامه تلاش خواهد داشت ،تحت عنوان ضرورت ایفای نقش روابط عمومی در نظام اداری الکترونیک به آن بپردازد، جلب توجه حضار گرامی ،اساتید ،مدیران و اندیشمندان محترم حاضر در کنفرانس به این مسئله است که تحقق نظام اداری الکترونیک جز با اصلاح نگرش وتحول نظام اداری حاضر مقدور نخواهد بود و البته تحقق آنچه که در ابتدا عرض شد در کشور، حتی امروز نیز بدون پایه ریزی و شکل گیری صحیح نظام اداری الکترونیکی رویایی بیش نیست....
[جزئیات بیشتر]
ظهور و گسترش ویکی پدیا ها ، وبلاگها ، شبکه های اجتماعی و ... چهره وب را به کلی دگرگون کرده و ماهیتی تعاملی به آن بخشیده است . پرسشی که اکنون مطرح می باشد اینست که : با وجود پیشرفت های وب و نفوذ آن به زندگی روزمره ، نحوه عملکرد این شبکه جهان گستر مستلزم چه تغییراتی است ؟ به موازات این پیشرفت ها چه تغییراتی و دگرگونی هایی برای تعامل با وب است ؟ در حال حاضر توسعه دهندگان وب جهان گستر با فراهم کردن مقدمات مورد نیاز برای این تغییرات در حال پدید آوردن موج بعدی وب هستند موجی که به آن وب معنایی می گویند. در وب معنایی کامپیوتر ها، نرم افزارها و عامل ها قادرند همه داده های روی وب از جمله محتوا ، پیوندها و تراکنش های میان انسان و کامپیوتر را تحلیل کنند؛ هدف از توسعه وب معنایی ساختارمند نمودن داده ها ، اضافه نمودن معانی آنها و در نهایت بازنمایی دانش به کمک ماشین با استفاده از فناوریها و استانداردهایی است که به وسیله کنسرسیوم وب جهان گستر در حال تدوین و تکمیل هستند. وب معنایی شامل مجموعه ای از فناوریهاست که می توانند به خوبی در شبکه های اینترانت و داخلی شرکت ها و سازمانها ، همچون سرویس های وب به فعالیت پرداخته و محدود...
[جزئیات بیشتر]
مدیریت پروژه جهت دستیابی به موفقیت نیاز به ابزارهای مناسبی دارد . یکی از مهمترین ابزارها که به طرز قابل توجهی ارتباطات در پروژه را بهبود می دهد پورتال پروژه می باشد . این بهبود زمانی که محل قرار گیری اجزای پروژه در مکان های جغرافیایی متفاوتی باشد بسیار بیشتر می گردد . از طرفی مهندسی مشاور در اجرای یک پروژه نقش بسیار با اهمیتی دارد و ماهیت کاری مهندسین مشاور به شکلی است که تولید اطلاعات در حجم انبوهی صورت می گیرد و این حجم زیاد اطلاعات نیازمند مدیریت صحیح و مناسب آنها می باشد. بدین ترتیب پورتال پروژه نقش موثری در مدیریت اطلاعات ایفا می نماید. در این مقاله استفاده از پورتال پروژه در سطح پروژه های مهاب قدس و به طور خاص طرح ویژه سد ونیروگاه سیمره ،نحوه بکارگیری آن ، اقدامات اجرایی و مزایای آن ارائه می گردد....
[جزئیات بیشتر]
بدون تردید « انجام درست کار» و « انجام کار درست » از سازمانی انتظار می رود که مجهز به نظام ها و سیاست های مناسبی در حوزه سلامت اداری باشد. همچنین ایجاد و استمرار ویژگی هایی نظیر برنامه مندی ، شهروند مداری ، تحول گرایی و بهره وری ، بدون داشتن سازمانی زنده و در عین حال « سالم » ممکن نیست . رشد ، بهره وری و انسجام سازمانی تنها در محیط اداری سالم و عاری از اعوجاج امکان پذیر است به همین دلیل اقدامات تحولی که بدون توجه به حوزه سلامت اداری در سازمان ها به جریان می افتد، نتایج مورد انتظار را به دست نداده و یا نتایج خود را به سرعت از دست می دهد. همچنین تاکید ویژه بر ابعاد انسانی ، فرهنگی و مدیریتی در موضوع سلامت اداری ، می تواند دیدگاه ، سیاست ها و ابزار های نوین و اثر بخشی را برای ارتقای سلامت اداری در سازمان های شهر تهران فراهم آورد. مقاله پیش روی قصد دارد به بررسی راهکارهای تحقق سلامت اداری در شهر تهران با رویکرد مدیریت استراتژیک با بهره گیری از دستاوردهای فن آوری اطلاعات داشته و در پایان راهبردهای تحقق سامانه سلامت اداری را به شکل مفهومی ارایه دهد. ...
[جزئیات بیشتر]
با نگرش به گذشته ناموفق دستگاه ها و سازمانها و موسسات در جهت تحقق اهداف خود در زمینه پیاده سازی نظام اداری الکترونیک و همچنین با نگاه به تجربیات موفق برخی موسسات و سازمانها در راه اندازی جایگاه نظام الکترونیک اداری و اتصال به شبکه جهانی اطلاع رسانی می توانیم موانع و مشکلات فراروی سازمانها در پیاده سازی نظام اداری الکترونیکی را به تفصیل بیان کنیم....
[جزئیات بیشتر]
رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مزایای فراوان کاربرد آن در بهبود روند ارائه خدمات سازمان‌های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی سبب حرکت به سمت پیاده سازی دولت الکترونیک شده است. در حقیقت، به کارگیری و گسترش دولت الکترونیک غالباً در جهت انجام تغییرات در فرآیندهای دولتی نظیر تمرکز زدایی، بهبود کارایی و اثربخشی است. کشور ما گام‌های ابتدایی را در بکارگیری ICT جهت برقراری نظام اداری الکترونیکی یا به عبارتی دولت الکترونیکی برداشته است. توسعه و گسترش مسوولیت‌ها و وظایف دولت از یک سو و افزایش انتظار مردم از دولت‌ در زمینه اداره صحیح امور و به تبع آن توجه جدی به امر نظارت دقیق بر عملکرد دستگاه‌های دولتی و رسیدگی به موقع به شکایات و تقاضاهای مردم از سوی دیگر باعث شد نظام سنتی پاسخگویی به شکایات و مطالبات مردم نتواند خواسته‌های ما از یک سیستم اداری مطلوب را مرتفع سازد [7]. بدین ترتیب سیستم الکترونیکی ارتباط مردم و دولت متناسب با ساختار نظام اداری ایران طوری طراحی شده است تا بتواند نیازهای مردم و دولت‌مردان را پاسخ دهد. در این مقاله ابتدا در مقدمه‌ای به بررسی ضرورت و اهداف اجرای سیستم فوق پرداخته است، سپس سیست...
[جزئیات بیشتر]
هدف اصلی دولت الکترونیک ارائه خدمات مؤثر و کارآمد به شهروندان است به گونه ای که دولت، بیشتر و بهتر پاسخگوی نیازهای شهروندان باشد. اتوماسیون ادارات با رایانه ای کردن خدمات تا حد زیادی تحقق یافته است . اما هدف دولت الکترونیک فراتر از رایانه ای کردن دولت است. فقط استفاده از رایانه در ساختار و رو ش های موجود، اهداف دولت الکترونیک را تحقق نمی بخشد. این کار در واقع هزینه ها و دیوان سالاری را افزایش می دهد بدون آنکه بر رو شهای تصمیم گیری یا کیفیت خدمات تغییری ایجاد شود. برای تحقق موفقیت آمیز دولت الکترونیک باید نحوه عملکرد دولت به طور اساسی تغییر کند و مسئولیتهای جدیدی برای کارمندان دولت، صاحبان مشاغل و شهروندان ایجاد شود . بدیهی است که برای تکامل بین اجزاء مختلف، همه طرفین درگیر باید با فن آوری جدید آشنا شوند و مهار تهای جدید بیاموزند . برای تحقق دولت الکترونیک به یک برنامه توسعه ای و اجرایی نیاز است که تمام جوانب دولت را در نظر بگیرد. چشم انداز دولت الکترونیک به منزله یک عهدنامه است . تعهدی با منافع فراوان برای تمام شهروندان با ایجاد دولتی کاراتر و مؤثرتر به کمک شرکتهای محلی وبین المللی و استفاد ه از صنعت جدید چند...
[جزئیات بیشتر]
نظام اداری الکترونیکی همراه با مزایای متعددی که با خود به ارمغان می‌آورد، مخاطرات مختلفی را نیز مطرح می‌نماید. برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب که بخش عمده‌ایی از خدمات را در نظام اداری الکترونیکی عرضه می‌کنند، سبب تسهیل دسترسی از هرنقطه در سازمان به انواع کاربردها می‌شوند و این تسهیل دسترسی که خود مزیتی بزرگ به حساب می‌آید، می‌تواند نقطه شروع مشکلات امنیتی نیز باشد. امنیت در برنامه‌های نرم‌افزاری نظام اداری الکترونیکی را از دو جنبه می‌توان مورد بررسی قرار داد: جنبه اول، امنیت برنامه‌کاربردی ایجاد شده برای عرضه خدمات، که مسایلی مانند: حملات جانب کارگزار (Server)، جانب کاربر (Client)، پایگاه داده و ... را در برمی‌گیرد و جنبه دوم مسایل امنیتی مرتبط با کاربران مانند حفظ محرمانگی، جامعیت داده‌ها، دسترسی به خدمات و .... در این مقاله پس از پرداختن به معماری فنی برنامه‌های کاربردی نظام اداری الکترونیکی، با بیان ویژگی‌های فنی پیش‌نیاز در رابطه با امنیت چنین برنامه‌هایی، راه برای تشریح چالش‌های امنیتی مربوطه باز می‌شود و به طور تفصیلی به مخاطرات امنیتی برنامه‌های کاربردی مورد استفاده در نظام اداری الکترونیکی و کاربر...
[جزئیات بیشتر]
امروزه توسعة سریع فناّوری‌های اطلاعات و ارتباطات منجر به معرفی شکل‌های جدیدی از ارتباطات و یادگیری از جمله آموزش الکترونیکی و یادگیری سیار شده است. ابزارهای سیار و یادگیری سیار به عنوان پدیده های نوین در جوامع روستایی دارای قابلیت بالقوه زیادی در ارائه خدمات الکترونیکی و آموزشهای بخش کشاورزی می باشند. با توجه به این قابلیت ضروری است با شناخت مزایا و معایب ابزارهای سیار، امکان و نحوه استفاده از آنها در ارائه خدمات و آموزشهای ترویجی برای روستاییان بطور نظام مند و علمی و به گونه‌ای متناسب با نیازهای شرایط فعلی جامعه روستایی مورد بررسی قرار گیرد. ...
[جزئیات بیشتر]
و با توجه به گسترش روز افزون مناسبات بین المللی کشور در کلیه زمینه های تجاری و اطلاع رسانی، افزایش حجم تجارت جهانی و ضرورت انتقال تکنولوژی و سایر ملاحظات اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی ، گمرک ایران نیز که در واقع یکی از قدیمیترین سازمانهای اقتصادی کشور بشمار می رود ؛ و بعنوان مرزبان اقتصادی نقش مؤثری در وصول درآمدهای دولت و اجرای سیاستها و خط مشی های اقتصادی،‌ بازرگانی و حتی فرهنگی دارد، برای ادامه حضور خود در عرصه جهانی، و رقابت در سطح بین المللی ناچار به همکاری با سایر شرکتها و سازمانها و ایجاد یک فضای تبادل اطلاعات می باشد که این امر خود مستلزم بکارگیری و استفاده از مزیتهای فن آوری اطلاعات و تجارت الکترونیک می باشد. ...
[جزئیات بیشتر]
12>>>
تبلیغ ها
همایش پدافند سایبری
سمینار امنیت اطلاعات
سمینار امنیت اطلاعات
مجمع مدیران فاوا
کتاب سال فاوا
آژانس خبری دولت الکترونیک
کنفرانس ها و تبلیغ ها
جشنواره سرآمدان فاوا
رهبری
ریاست جمهوری
پایگاه اطلاع رسانی دولت
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری است.