اخبار - دستگاه ها

دستاوردهای دولت الکترونیک در استان فارس تشریح شد

ضرورت کاهش فاصله مراکز خدمات با مخاطبان و توزیع متناسب امکانات در شهرها و روستاهای کشور از جمله مواردی بود که مسئولان کشور را ترغیب به راه اندازی مراکز و دفاتر الکترونیکی برای ارائه خدمات بهتر کرده است.

 دولت دانا - استان فارس تا کنون دستاوردهای ارزشمندی در جهت توسعه دولت الکترونیک داشته است. بدون شک این موفقیت ها بدون یک برنامه ریزی کلان و راهبردی در سطح بالاترین نهاد استانی یعنی استانداری میسر نمی شد. باید تفکر علمی توسعه فناوری اطلاعات در استانداری نهادینه شده باشد تا بتوان توسعه فناوری را در سطح یک استان از دستگاه های دیگر توقع داشت. برای آشنایی با دستاوردهای ارزشمند استانداری فارس در جهت استقرار علمی دولت الکترونیک ، سایت دولت دانا  گفتگوی کوتاهی با مدیر کل فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری فارس انجام داده ایم که با هم می خوانیم. مهندس سهراب پور، مدیر کل فعلی چند سالی قبل از این به عنوان معاون دفتر فناوری اطلاعات مشغول به کار بوده است که این تجربه و دانش سازمانی وی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در سطح استان باشد.

دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه خدمات مناسب و در دسترس بودن مراکز خدمات از جمله مهمترین موضوعاتی است که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف و مشخصی ارائه کند.

ضرورت کاهش فاصله مراکز خدمات با مخاطبان و توزیع متناسب امکانات در شهرها و روستاهای کشور از جمله مواردی بود که مسئولان کشور را ترغیب به راه اندازی مراکز و دفاتر الکترونیکی برای ارائه خدمات بهتر کرده است.

دفاتر پیشخوان که با عنوان "دفاتر پیشخوان خدمات دولت" شناخته شده اند اقدام به خدمات رسانی به شهروندان به صورت الکترونیکی کردند.

درحال حاضر حدود 16 هزار دفتر پیشخوان خدمات با عناوین مختلف در کشور مشغول فعالیت هستند که حدود  10 هزار واحد آن در روستاها و حدود 6 هزار واحد دیگر در شهرها به عرضه خدمات دولتی از قبیل خدمات مخابرات، پست بانک ، آب و برق و گاز و ثبت احوال می پردازد.

در این راستا استان فارس یا راه اندازی و فعال کردن دفاتر پیشخوان دولت گام‌هایی را برای الکترونیکی کردن خدمات دولتی برداشته است به گونه ای که به گفته مهندس مهرداد سهرابی مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استانداری فارس این استان تاکنون دستاوردهای ارزشمندی در این حوزه داشته است.
وی وجود 4 شرکت بزرگ الکترونیکی و راه اندازی اولین منطقه ویژه اقتصادی (برق و الکترونیک) کشور در شیراز و همکاری با محققان و اساتید دانشگاه‌های این استان را از جمله دلایل موفقیت این استان در حوزه نظام الکترونیکی ذکر کرد.

در گفتگویی با مهرداد سهرابی دلایل کسب این رتبه و راهکارهای حفظ این رتبه پرسیده شد:

 دولت دانا -  چه تعداد خدمات الکترونیکی در استان فارس ارائه می شود؟

 در حال حاضر 153 خدمت الکترونیکی دستگاه های اجرایی استان در 3 گروه خدمات اطلاع رسانی، تعاملی و تراکنشی از طریق پورتال ایران مردم  و خدمت الکترونیکی و خدمت ترکیبی (الکترونیکی و پستی) از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان سازماندهی و در دسترس شهروندان است .

 دولت دانا - چه برنامه هایی برای فرهنگ سازی در زمینه استفاده از اینترنت و کاربرد آن در خدمات روز مره شهروندان اجرایی شده است؟

بر اساس مصوبات کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان، کلیه دستگاه های اجرایی ارائه دهنده خدمات الکترونیکی مکلف شدند تا نسبت به اطلاع رسانی جهت ارتقاء فرهنگ استفاده از خدمات دستگاه خود بر بستر اینترنت از طرق مختلف مانند صدا و سیما ، نصب بنر ، برگزاری نمایشگاه و کارگاه های آموزشی و توزیع بروشور اقدام کنند.

در این زمینه اداره کل پست، شهرداری شیراز، آبفا شیراز، شرکت گاز و اداره کل امور مالیاتی در استان بیشترین عملکرد را در این زمینه داشته اند.

 دولت دانا - چند درصد از خدمات اجتماعی از طریق الکترونیکی به مردم ارائه می‌شوند؟

نسبت فوق در دستگاه های اجرایی مختلف متفاوت است ولی با توجه به مزایایی که الکترونیکی شدن خدمات برای دستگاه ها در پی خواهد داشت سبب شده است تا دستگاه های بزرگ ارائه دهنده خدمات اجتماعی هم مانند سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و شهرداری بیشتر خدمات خود را به صورت الکترونیکی و یا از طریق دفاتر پیشخوان خدمات دولت به مردم ارائه دهند.

 دولت دانا - وضعیت مراجعه شهروندان به ارگان‌های دولتی برای دریافت خدمات الکترونیکی تا چه میزان کاهش یافته است؟

بر اساس گزارشات دریافتی از سامانه متمرکز ارائه خدمات دفاتر پیشخوان و دستگاه های اجرایی ارائه دهنده خدمات غیر حضوری طی سال گذشته بالغ بر 10 میلیون تراکنش ثبت شده که در دستگاه های مختلف از 100 تا 30 درصد کاهش مراجعه شهروندان جهت دریافت خدمت حاصل شده است.

 دولت دانا - دفاتر خدمات پیشخوان دولت در استان چگونه در ارائه خدمات به شهروندان مجهز شده‌اند؟ نحوه نظارت بر عملکرد این دفاتر به چه صورت است؟

با اهتمام جدی استانداری به اجرای بند "ج" ماده 46 قانون برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص برون سپاری خدمات دستگاه های اجرائی به واحدهای پستی و دفاتر پیشخوان خدمات دولت، کار گروه راهبری دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی استان فارس اقدام به احصاء  744 خدمت از 41 دستگاه اجرائی کرد که از این تعداد 629 خدمت تاکنون عملیاتی و به دفاتر مذکور واگذار شده است.

همچنین پیگیری کلیه امور فوق از جمله عقد قراردادها و مدیریت دفاتر توسط 2 کمیته اجرائی و تخصصی کارگروه استانی صورت گرفته و گزارش اقدامات انجام شده بطور مستمر در جلسات  کارگروه استانی بررسی و مورد تصویب قرار می گیرد.

از اقدامات مهم دیگر در این حوزه تفویض اختیار وظایف حوزه اجرایی به فرمانداران محترم شهرستان های تابعه استان به عنوان رؤسای کارگروه های فرعی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی شهرستان توسط کارگروه راهبری استان بود و به منظور ساماندهی، هدایت، نظارت و ارزیابی فعالیت دفاتر در سطح شهرستان، دستورالعمل اجرایی لازم توسط اینجانب تهیه و  وظایف مرتبط به فرمانداران محترم شهرستانهای تابعه استان به عنوان رئیس کارگروه های فرعی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی شهرستان محول شد.

همچنین به منظور بازرسی و ارزیابی عملکرد دفاتر فوق احکام جداگانه برای بازرسین معرفی شده از طرف کارگروه های فرعی شهرستان های تابعه استان توسط اینجانب بعنوان دبیر کارگروه صادر و حسب گزارشات واصله اقدامات لازم جهت تشویق ، توصیه برای بهبود ، تذکر  ، اخطار و لغو پروانه صورت می پذیرد.

 دولت دانا - تعداد دفاتر پیشخوان دولت در استان فارس به چه میزانی است؟

در حال حاضر تعداد 507 پروانه دفتر پیشخوان خدمات دولت شهری در استان فارس صادر شده است  که از این تعداد 462 دفتر فعال، 15 دفتر تعطیل موقت (به دلیل تعمیرات)، 23 دفتر در حال طی مراحل اداری جهت شروع فعالیت و 7 دفتر در حال ابطال پروانه (به دلیل تخلف و عدم فعالیت ) است.

همچنین در استان فارس  532 دفتر خدمات ارتباطی روستایی (ICT) با هماهنگی کارگروه راهبری دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان و زیر نظر کارگروه دفتر خدمات ارتباطی روستایی (ICT) توسط  شرکت مخابرات استان، اداره کل پست و سرپرستی شعب پست بانک استان در حال فعالیت هستند.

 

 دولت دانا - بهترین عملکرد این اداره در ارائه خدمات الکترونیکی در کدام یک از حوزه ها بوده است؟

به صورت مشخص اغلب شرکت های دولتی و بعضی از دستگاه های اجرایی استان که قدرت عمل بیشتری در سرمایه گذاری جهت تهیه و پیاده سازی زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات الکترونیکی را داشته اند همانند شرکت مخابرات، شرکت گاز، شرکت آبفا، شرکت توزیع برق، شهرداری شیراز، سازمان تامین اجتماعی ، اداره کل بیمه سلامت، اداره کل پست، اداره کل امور مالیاتی، اداره کل ثبت و اسناد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، پست بانک و بانک های دولتی و خصوصی به نحو مطلوبی از مزایای برون سپاری خدمات خود به صورت الکترونیکی بهره مند شده اند .

 دولت دانا - دلایل موفقیت این استان در ایجاد دولت الکترونیک چه بوده است ؟

استان فارس با دارا بودن شرکت ها و کارخانجات الکترونیکی بزرگ از جمله شرکت صنایع الکترونیک شیراز(صاشیراز)، شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران(صقا)، شرکت صنایع مخابراتی ایران (ITMC)،  صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) و برج الکترونیک شیراز مهمترین مرکز الکترونیکی ایران و قطب الکترونیک کشور است.

علاوه بر آن تنها منطقه ویژه اقتصادی (برق و الکترونیک) کشور در شیراز ایجاد شده است.

استان فارس از  ابتدای دهه 80 و آغاز طرح تکفا 1 با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های موجود خود چون زیرساخت های فنی، کارخانجات و صنایع بزرگ، سازمان نظام صنفی رایانه و شرکت های تحت پوشش توانمند، متخصصین حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی، دفاتر خدمات ارتباطی (ICT) روستایی و دانشگاه ها و مراکزعلمی، آموزشی و پژوهشی فعالیت های ارزنده در راستای استقرار و توسعه دولت الکترونیک داشته و همیشه جزو  رتبه های اول در این حوزه بوده است.

در این راستا این استان از اواخر سال 1390 تاکنون در ارائه خدمات الکترونیکی و قابل برون سپاری دستگاه های اجرایی رتبه اول را در کشور کسب کرده است.

 دولت دانا - با توجه به اینکه این استان در ایجاد دفاتر پیشخوان دولت رتبه اول را به دست آورده است ، چه برنامه هایی را برای حفظ این رتبه در نظر گرفته شده است؟

 برای حفظ رتبه اول دفاتر پیشخوان این استان برنامه هایی را در دستور کار داریم که از آن جمله می توان به بازرسی و نظارت بر دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان به منظور ایجاد ظرفیت توسعه دفاتر پیشخوان خدمات دولت شهری و ایجاد اشتغال در بخش غیر انتفاعی اشاره کرد.

 توسعه خدمات دستگاه های اجرایی استان در دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان و برنامه ریزی و نظارت بر دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان به منظور  ارتقاء کیفیت خدمات قابل ارائه به مردم از دیگر اقدامات ما در این زمینه است.

 دولت دانا - برای توسعه زیر ساخت های مورد نیاز برای توسعه خدمات الکترونیکی چه برنامه هایی را در دستور کار قرار داده اید؟

این برنامه توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران طی نامه شماره 36323 مورخ  5/12/91 به عنوان الگو به کلیه استانها ابلاغ شد و بر این اساس برنامه جامع توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت استان فارس به منظورتبیین برنامه توسعه بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات استان فارس برگرفته از اسناد بالادستی و توسط این دفتر در بهمن ماه سال 91 تهیه شد.

هدف از تدوین این برنامه، تعیین اهداف، راهبردها، راهکارها و اقدامات مهم و اساسی، ماتریس مسئولیت های دستگاه ها اجرائی، بخش های خصوصی و تعاونی و همچنین برنامه اقدام برای تحقق توسعه زیرساخت ها و رونق صنایع و کسب وکارهای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش کاربردهای مبتنی بر آن است.

این برنامه طوری تدوین شده است که به لحاظ عملکردی، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، 6 هدف کلان شامل توسعه زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی امن، استقرار و توسعه فراگیر دولت الکترونیک، دستیابی به صنایع برتر فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه و رونق کسب و کارهای صنوف فناوری اطلاعات و ارتباطات  استان، ارتقاء سطح دانش و مهارت های مورد نیاز فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی و ارتقاء فرهنگ عمومی استفاده بهینه و مناسب از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در جامعه در استان فارس محقق شد.

 دولت دانا - این اداره چه برنامه هایی را برای مشارکت پژوهشگران و محققان دانشگاهی در نظر گرفته است؟

سرمایه اصلی هر کشور پژوهشگران و محققان دانشگاهی آن می باشد که نقش مهمی در ارتقاء سطح دانش و کاربرد آن در علوم  مختلف خصوصاً تکنولوژی فناوری اطلاعات و ارتباطات که دارای رشد فوق العاده زیادی در دنیا می باشد ایفا می کنند.

کلیه فعالیت های مرتبط با استقرار و توسعه دولت الکترونیک در استان فارس، از جمله تهیه و تدوین برنامه جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استان با مشارکت فعال پژوهشگران و محققان دانشگاهی در اتاق های فکر و عضویت در گروه کاری فناوری اطلاعات در زیرشاخه کارگروه پژوهش ، فناوری و تحول اداری استان پیگیری می شود.

 دولت دانا - مشارکت دانشگاهیان در برنامه های فناورانه این اداره چگونه است؟

با وجود مراکزعلمی ، آموزشی و پژوهشی معتبر و بزرگ در استان همچون دانشگاه شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شیراز مشارکت بسیار خوبی میان اساتید این دانشگاه ها با استانداری و دیگر دستگاه های اجرایی در برنامه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد.

 دولت دانا - توسعه دولت الکترونیک و خدمات الکترونیک چه مزایایی دارد؟

 دولت الکترونیکی تسهیلات فراوانی را برای دولت و جامعه فراهم می کند که از جمله می توان به دسترسی برابر و ارائه بهتر خدمات دولتی و ارتباط اثربخش با طرف های درگیر  اشاره کرد .

بهبود و ارتقاء روندها و فرآیندها، شفافیت بیشتر امور، تقلیل فساد اداری، مسئولیت پذیری، دسترسی آسانتر، رشد منابع و کاهش هزینه خدمات تنها بخشی از نتایج حاصل از استقرار دولت الکترونیکی است.


عكس هاي مرتبط :
تبلیغ ها
همایش پدافند سایبری
مجمع مدیران فاوا
کتاب سال فاوا
آژانس خبری دولت الکترونیک
کنفرانس ها و تبلیغ ها
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری است.