گفتگو
مرادی
بیش از 600 خدمت از خدمات دستگاه های دولتی استان، به صورت الکترونیکی ارائه می شود گفتگو با مجیدرضا مرادی حقیقی، مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات استانداری سمنان

دولت دانا- وضعیت فعلی استان در دسترسی شهروندان  به خدمات الکترونیکی چگونه است؟

استان سمنان دارای شرایط خوبی در ارایه خدمات الکترونیکی بوده و پذیرش خدمات الکترونیک در این استان بصورت خوبی انجام پذیرفته است و این ناشی از سطح فرهنگ و سواد مناسب مردم استان می باشد.
هم اینک بالغ بر ششصد خدمت از خدمات دستگاههای دولتی استان به صورت الکترونیکی درگاههای مختلف مانند تارنماهای اینترنتی دستگاهها، سامانه های الکترونیکی، تلفن گویا و سامانه های پیامکی و... در حال ارایه می باشد، علاوه بر این  استانداری سمنان با راه اندازی پورتال خدماتی استان، کلیه خدمات پر تراکنش ادارات استانی را به همراه خدمات پرتراکنش سطح ملی به صورت گروهبندی شده در اختیار شهروندان استان قرار داده است.

هم اکنون بیست و شش  دستگاه اجرایی استان خدمات خود را  به دفاتر پیشخوان دولت واگذار نموده اند در کنار این موضوع،  با عنایت به عزم جدی مدیران ارشد استان در توسعه خدمات الکترونیک،  توسعه شبکه دولت و ایجاد بستر امن ارتباطی و ایجاد امکان اشتراک سامانه های نرم افزاری میان دستگاههای اجرایی و دفاتر پیشخوان دولت تعداد خدمات قابل ارایه نیز افزایش قابل ملاحظه ای خواهد داشت.


دولت دانا- به نظر شما اصلی ترین چالش توسعه نظام اداری الکترونیک(شهرداری الکترونیک) چیست؟


مهمترین
چالشهای توسعه نظام اداری الکترونیک در استان سمنان را به شرح ذیل می توان برشمرد:

  • حاکم بودن تفکر سنتی در دستگاه های اجرایی و شهرداریها و تقدم و ترجیح پرداختن به  امور اجرایی به جای پرداختن به  امور راهبردی در ادارات دولتی .

  • فقدان مدیریت یکپارچه برای استقرار دولت الکترونیک

  • عدم تخصیص منابع جهت ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده از فناوریهای نوین

  • عدم اجرای صحیح قانون مدیریت خدمات کشوری بویژه بندهای مرتبط با نظام اداری الکترونیک

  • طولانی و غیر مستند بودن فرآیندهای انجام خدمات در بیشتر دستگاههای اجرایی و احصا، مستندسازی نشدن فرایندهای سازمانی و عدم اقدام در خصوص مهندسی مجدد فرآیندها

  •  آشنا نبودن سطوح مدیریتی و کارشناسی سازمانها با مفاهیم مدرن مدیریت سازمان از جمله مدیریت اطلاعات، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات همراستا با استراتژیهای سازمان، مدیریت دارایی های دانشی و...

  • عدم وجود جایگاه سازمانی فناوری اطلاعات در بسیاری از شهرداریها

  • آماده نبودن بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری لازم از جمله راه اندازی نشدن مرکز داده در استان
  • تعریف نشدن جایگاه مناسب برای واحدهای فناوری اطلاعات در ادارات و دوایر دولتی که عمدتا مجموعه فناوری اطلاعات بخشی از واحد پشتیبانی سازمان دیده شده است نه واحدی استراتژیک و مدیریتی.
  • ناکافی بودن سواد دیجیتالی کافی در سطح ادارات دولتی و شهروندان جهت ارایه و بهره برداری از  خدمات الکترونیک

دولت دانا- به نظر شما توسعه شبکه دولت به عنوان زیر ساخت اصلی ارتباطات بین دستگاهی چه اهمیتی دارد؟

در حال حاضر شبکه دولت تنها شبکه امن، پایدار، دارای متولی مشخص و پهنای باند مناسب جهت ارایه خدمات مانند سیماد(سامانه یکپارچه مکاتبات دولت)،  سامد (سامانه ارتباط مردم و دولت)، اتوماسیون اداری، سناما(سامانه نظارت آنی معاونت مالی و خزانه داری کل کشور )، سرویس ویدئوکنفرانس و ... میان دستگاههای دولتی در سطح استان و کشور می باشد. همچنین بکارگیری این شبکه در سازمان‌ها دارای دستاوردهای بسیاری بوده که از نمونه آنها می توان سهولت ارتباط بین سازمان‌ها، گردش آسان داده ها، ساده شدن امور اداری و افزایش سرعت و دقت در انجام کارها، افزایش میزان دسترسی به اطلاعات و سیستم‌های پشتیبان، شفاف شدن امور، حصول یکپارچگی در سامانه های اطلاعاتی، کمک در بهبود فعالیت‌های استان‌ها مستقل از مرکز اشاره نمود

با عنایت به اینکه تاکنون شبکه ملی اطلاعات در بخش اختصاصی که "زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی برای فراهم آوردن محیط امن تعامل پذیر بین دستگاه های اجرائی جهت انجام استعلامات الکترونیکی، اشتراک گذاری اطلاعات و تبادل خدمات الکترونیکی و در یک کلام تامین زیرساخت امن مورد نیاز دولت الکترونیک در کشور را فراهم می‌نماید " راه‌اندازی نشده است و باتوجه به نیازمندی سازمان‌ها به یک شبکه بین دستگاهی امن، توسعه شبکه دولت این نیازمندی را  برآورده نموده است.

دولت دانا- تعداد دفاتر پیشخوان دولت در استان چه تعداد است؟ و برنامه های استانداری برای واگذاری بیشتر خدمات دولت به این دفاتر چیست؟

در حال حاضر پنجاه و نه  دفتر پیشخوان در استان سمنان فعالیت می‌نمایند.

اهم برنامه های استاندای برای واگذاری بیشتر خدمات دولت به شرح ذیل می باشد:

  • برگزاری جلسات احصاء فرآیندها با دستگاهها جهت شناسایی خدمات باجه‌ای و خدمات الکترنیکی رو به مردم برای واگذاری به دفاتر پیشخوان دولت

  • پیگیری درخصوص اصلاح فرآیندهای دستگاههای اجرایی (محقق شدن دستورالعمل اصلاح فرآیندها)

  • استفاده و بهره گیری از تجربیات سایر اسانهای کشور

  • برگزاری جلسات تخصصی کارشناسی با دستگاههای اجرایی و تبیین اهداف ایجاد دفاتر پیشخوان دولت

  • پیگیری از دستگاههای اجرایی استان در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه ملی واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان

  • پیگیری پروژه های توسعه دولت الکترونیکی به روش BOT

  • پیگیری ارائه خدمات در پنجره واحد خدمات

  • پیگیری و اجرایی‌سازی پروژه دولت همراه

در همین راستا پیشنهادات جهت واگذاری خدمات بیشتر به دفاتر پیشخوان خدمات دولت به شرح ذیل بیان می گردد:

  • جلوگیری از موازی کاری دستگاههای اجرایی خدمت دهنده با دفاتر پیشخوان دولت

  • منع ایجاد دفاتر موازی دفاتر پیشخوان دولت (دفاتر پلیس + 10، دفاتر کارگزاری بیمه تامین اجتماعی، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و ...) در دستگاههای اجرایی 

  • پیگیری خدمات در سطح ملی و وزارتخانه و تعمیم آن به استانها جهت اجرایی شدن.

  • جلوگیری از واگذاری خدمات دستگاههای اجرایی همانند ثبت احوال، مالیاتی و ... به بخش دولتی همانند ادارات پست استانها.

  • جلوگیری از واگذاری خدمات کاملا الکترونیکی دستگاههای اجرایی همانند مالیاتی به بخش خصوص غیر از دفاتر پیشخوان دولت (همانند کافی‌نت‌ها).

  • اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با امور دفاتر پیشخوان خدمات دولت و الزام نمودن دستگاههای اجرایی برای واگذاری خدمات

 

تبلیغ ها
همایش پدافند سایبری
مجمع مدیران فاوا
کتاب سال فاوا
آژانس خبری دولت الکترونیک
کنفرانس ها و تبلیغ ها
کلیه حقوق سایت متعلق به مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری است.